Prijateljsko uvjeravanje – Petar Krelja

Stanje proizvoda: vrlo dobro. Otpis iz knjižnice

U posljednjih 50-ak godina, Petar Krelja (1940) iznimno je uspješno, kao nitko drugi u nas, djelovao na dva srodna puta – na onome filmskog autora iza kojega je opus od više od 230 filmova te na onome vazda budnoga filmskoga kritičara, esejista i kroničara. U razdoblju od 1995. do 2006. Krelja je, među ostalim, marno djelovao kao stalni filmski kritičar hrvatskoga filmskoga mjesečnika Hollywood (Vedis, Zagreb, 1995–2006), a njegov je 101 tekst iz te ugasle publikacije objavljen u tvrdoukoričenom knjiškome izdanju, pod naslovom koji je resio i Kreljinu hollyvoodsku filmsku kolumnu – Prijateljsko uvjeravanje (320 str.).

Raznorazne kolumne i rubrike filmskih kritika i razglabanja u tiskanim i elektroničkim medijima, u nas i u svijetu, tijekom desetljeća nazivane su kojekakvim imenima, nerijetko preuzetima od kakva slavna filmskoga naslova. No ovaj koji je, prema istoimenu američkom klasiku u režiji Williama Wylera iz 1956,  Krelja nadjenuo svojim kritičko-esejističkim zapažanjima, jedan je od najbolje izabranih uopće, a bez dvojbe najbolji u nas. Jer svaka je kritika zapravo uvjeravanje čitatelja u stav i procjenu njezina autora, a Kreljino uvjeravanje redovito je nastrojeno izrazito prijateljski, kako prema čitatelju kojemu ne docira, nego ga obzirno i nježno vodi izabranim putem, tako i prema predmetu kritike, filmu i njegovim tvorcima, u kojem uvijek nastoji naći vrline i kojem nikad ne želi biti prestrog i nenaklon sudac.

Među više od 100 filmova, koliko ih se u ovoj knjizi našlo pod Kreljinom kritičarskom lupom, svega su dva, tri ocijenjena nezadovoljavajućima. Čak i onim filmovima koji u konačnici nisu naišli na njegovo odobravanje, Krelja prilazi iz kuta koji mu omogućuje da pronađe neku vrlinu. Primjerice u uvodnome dijelu teksta o drami Hotel od milijun dolara (The Million Dollar Hotel, 2000) Wima Wendersa, Krelja zapisuje ovako: „Mnogi se rijetko viđenom žestinom okomiše na film Hotel od milijun dolara pa se sada pitam mogu li i ja ustati u obranu tog filma, onako i s onoliko nježnog zanosa kako je to svojedobno bio učinio Dražen Movre kad se poklonio Wendersovoj Lisabonskoj priči (Lisbon Story,Njemačka/Portugal, 1994), unatoč orkestriranoj kritičarskoj negaciji tog filma. Nažalost, i meni se – nakon prvog pa i drugog gledanja Hotela od milijun dolara – učinilo da je taj film poetiku modernizma sveo na anemično nizanje prizora.“ Potom navodi još neke mane filma koji ga je poprilično razočarao, da bi onda usmjerio pozornost na osvjetljavanje jednog pomalo zagubljenog, očito i nedostatno znalački plasiranog odsječka toga Wendersova djela, koji bi, nada se kritičar i filmoljubac Krelja, ipak mogao poslužiti kao svojevrstan adut vrijednosti inače slabašne cjeline.

 

Prijateljsko uvjeravanje | Petar Krelja

Format 20 × 14 cm
Napisao Petar Krelja
Izdavač Vedis
Mjesto izdanja Zagreb
Godina 2012
Broj stranica 320
Uvez Tvrdi
7,00 

Na zalihi